۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳

نمایندگان تصویب کردند

اختصاص 30درصد از سهمیه رشته های پزشکی به دانشجویان مناطق محروم

اختصاص 30درصد از سهمیه رشته های پزشکی به دانشجویان مناطق محروم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات طرح اصلاح بند 3 ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی، وزارت بهداشت را موظف به اختصاص 30 درصد از ظرفیت رشته های پزشکی به دانشجویان مناطق محروم کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز سه شنبه بررسی کلیات طرح اصلاح بند 3 ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجود در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

دو فوریت این طرح روز یکشنبه به تصویب رسیده بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 158 رای موافق، 19 رای مخالف، 3 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح وزارت بهداشت و درمان موظف است تا 30 درصد ورودی های پزشکی عمومی، دستیاری پزشکی و سایر رشته های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان ها و در چارچوب نظام سطح بندی پذیرش نماید.

بر اساس تبصره یک این طرح تعهد اخذ شده از مشمولین این بند برای خدمت در مناطق مورد تعهد سه برابر مدت تحصیل است و قابل خرید و جابجایی نمی باشد.

بر اساس تبصره دو این ماده نیز مقرر شد ارائه مدرک فارغ التحصیلی مشمولین مذکور بعد از اتمام تعهد مورد نظر مجاز باشد و نام بردگان درزمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نمی باشند. طبق تبصره سه این ماده نیز تحصیل این مشمولان در دانشگاه های استان مربوطه در اولویت می باشد. همچنین بر اساس تبصره چهار این ماده ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهد مشمولین این بند امکان پذیر می باشد.

علاوه بر این بر اساس تبصره 5 مقرر شد کلیه قوانین و مقررات مربوط به نقل و انتقالات پس از فارغ التحصیلی درمورد مشمولان این بند قابل اجرا نباشد.

مخالفان کلیات این طرح معتقد بودند افزایش ظرفیت دانشگاه ها برای جذب دانشجویان مناطع محروم مشکلاتی را برای دانشگاه ها ایجاد می کند. علاوه بر این ممنوعیت امکان اشتغال پزشکان مناطق محروم در مناطق توسعه یافته مانع رشد و شکوفایی دانش آموزان مناطق محروم خواهد شد.

اما موافقان این طرح که از نمایندگان مناطق محروم بودند این طرح را در راستای حل مشکلات مناطق محروم برای دسترسی به خدمات پزشکی می دانستند.

کد خبر 2146573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha